Afgelopen week

30 april 2009 - Modica, Italië

Hallo allemaal,

Het is weer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, dus het werd wel weer eens tijd. Het is niet dat er hier niks gebeurd, maar juist omdat er hier zoveel gebeurd is er weinig tijd om naar huis te schrijven. Er is haast geen moment rust hier. s'ochtends is het opstaan (nadat je je zoals iedere italiaan altijd verslaapt) ontbijten en dan snel naar school die zich op vijf minuten afstand van mijn huis bevindt. Maar toch presteren we het nog om bijna iedere dag te laat te komen. Je zou denken vertrek dan vijf minuten eerder (dat dacht ik de eerste dagen ook) maar dat werkt gewoonweg niet. Italiaan kennen geen haast, alles op het gemakje. Op school ook, leraren komen vaak zelf ook te laat en niemand die ook maar ergens een probleem van maakt. Na schooltijd staat er thuis altijd een warme maaltijd voor je klaar. En dan breekt het middag programma aan, waar een normale Italianen van zijn wel verdiende siesta geniet zijn wij al weer opweg.

Zo zijn we maandagmiddag naar een chocoladefabriekje geweest. We kregen een kijkje in de keuken van een chocolatier die al 42 jaar in het vak zit, deze man is door veschillende landen gevraagd om zijn kunsten te komen tonen op chocolade beurzen, maar daar is hij nooit op in gegaan. Maar ondanks dat hij zijn land nog nooit verlaten heeft staat hij en zijn familie in veel landen bekent als DE grondlegger van de Modicaanse chocolade, die hier volgens oud Spaans recept gemaakt wordt. Wat overigens totaal geen bijzonder recept is. Wat de chocolade zo bijzonder maakt is dat er geen grammetje boter in zit. De chocolade bestaat puur uit: cacao, suiker en eventueel een smaakje zoals bijvoorbeeld vanille of koffie. Om dat er geen boter in zit is het puur maar totaal niet bitter van smaak. De aroma die gebruikt wordt om eventueel een specifieke smaak aan de chocolade te geven is eveneens puur maar dan in de betekenis van puur natuur, geen fabrieksstoffen of smaakversterkers gewoon puur vanille, koffie, pistach etc.

Op dinsdagmiddag hadden we ook een druk programma. Na schooltijd zijn we naar een natuur gebied net buiten de stad gereden waar zich nog grotten en graven uit de tijd van Jezus bevinden. Erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen toen woonden. Maar helaas zijn er veel "caves" ingestord tijdens de aardbeving die bijna heel zuidelijk Sicilie in 1693 in puin legde.

Op woensdagmiddag was het lekker relaxen op het strand van Pozallo. Leuk strand maar niet zo mooi als het prive strandje van het kasteel waar ik eerder over geschreven heb. Pozallo is echt een strand-stad zoals wij Scheveningen hebben.

Vandaag (donderdag) is het even uitrusten en wat internetten. Vanavond is het afscheidsfeestje op het strand van Sampieri, ookal gaan we maandag pas naar huis vandaag was onze laatste schooldag omdat morgen het feest "Choco Barocco" begint. Een feest met zoals de naam al verklapt ontiegelijk veel chocolade. Zo komt er op het plein naast mijn huis een standbeeld van 150.000 kg chocolade!!! En verder is alles ook voor mij nog een verassing.

Maar morgen avond is het pas feesten in Modica omdat ik overdag met de familie naar Palermo vertrek. Kortom er staat me nog een geweldig weekend te wachten voor ik maandag weer terug keer.

Tanti saluti,

Kevin

1. Bertie:
    30 april 2009
    ha die kevin
    wat een programma zeg,geweldig wat jij nu allemaal meemaakt.maarre in holland dus niet verslapen he!!!!
    helaas is koninginnendag in apeldoorn triest verlopen is een man op publiek ingereden en zijn er 4 doden en 12 gewonden en 5 zeer zwaar en het was zulk mooi weer hier ,
    in palermo heeft mijn nichtje gewoond.
    jongen nog een paar fijne dagen en tot horens weer liefs rien bertie
  2. oma:
    1 mei 2009
    ciao kevin,na ons telefoontje van gistermiddag is er niet veel nieuws hiervandaan, geniet jij maar lekker van je laatste weekend daar, ik heb een leuke roman over chocolade maken dat speelt zich af ergens in frankrijk, als je het leest loopt het water in je mond. Zie je maandag, dikke kus van oma.
  3. Wouter:
    1 mei 2009
    Hoi
    gelukkig schijnt hier ook de zon weer letterlijk en figuurlijk na een inktzwarte Koninginnedag. De dader is vanacht overleden, zodat in totaal 6 personen om zijn gekomen, maar genoeg hierover.
    Hier gaan zaken als 'naar het zwembad' en 'vakantie' over tafel. Syd neemt nog steeds als een bezetene TV-programma's voor je op, maar het kan nooit tippen aan de dingen die jij zelf meemaakt. Geniet van je laatste dagen en we praten maandag wel bij!
    Wouter
  4. Mies Kuipers:
    3 mei 2009
    Lieve Kev,

Fijn dat je het zo leuk hebt.
    We zijn blij als je morgen weer thuiskomt.
    Goede reis en tot morgen
    XXXXXX Sterre en Mies
  5. Margot Boode:
    4 mei 2009
    Hallo Kevin, ik ben de moeder van Jasmijn en ik wil je bedanken voor de mooie foto's en leuke verslagen die ik dankzij jou heb kunnen zien en lezen, erg leuk dat je die moeite hebt genomen.
    Met vriendelijke groet, Margot Boode.